Door Luuc Christensen op 12 november 2015

Ombudsteam kon meteen aan de slag voor mensen in lastige situaties

Het ombudsteam van de PvdA Westerveld is in het eerste jaar van zijn bestaan al enkele malen te hulp geroepen door mensen die niet meer wisten hoe zij een probleem op moesten lossen.

In enkele gevallen was de kwestie dat inwoners het niet eens waren met besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, in een ander geval ging het om een niet alledaagse en zeer complexe zaak, die onder andere draaide om AOW en pensioen.

Afgelopen week hebben de leden van het ombudsteam teruggekeken hoe zij de hulpvragers hebben kunnen helpen. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat de opzet om een verzoek om hulp door twee leden van het ombudsteam te laten behandelen, zijn nut heeft bewezen. Die aanpak wordt voortgezet. Verder blijft uitgangspunt dat het ombudsteam de hulpvrager adviseert en hem op weg helpt. Het is de bedoeling dat de hulpvrager zoveel mogelijk zelf aan de slag blijft om een oplossing te vinden voor zijn probleem of een antwoord te krijgen op zijn vraag. Het ombudsteam wijst de hulpvrager zo nodig op mogelijkheden hoe zich te wenden tot professionals, die het probleem kunnen helpen oplossen.

Elke inwoner van Westerveld – dus ook wie geen lid is van de PvdA – kan een verzoek om hulp doen bij het ombudsteam. De coördinator is het eerste aanspreekpunt. Er wordt uiteraard vertrouwelijk omgegaan met de verstrekte informatie. Op een speciale webpagina wordt beschreven welke werkwijze de leden van het ombudsteam hanteren. Daar staan ook telefoonnummer en e-mail-adres van de coördinator.

Luuc Christensen

Luuc Christensen

Maak kennis met Luuc Christensen De verdeeldheid in onze maatschappij is te groot geworden. Dat geeft onrust en ontevredenheid. In een zo welvarend land als Nederland is de toenemende verdeeldheid te keren als de politieke wil daartoe bestaat. Die wil is er zeker bij de PvdA. Kenmerken sociaaldemocratische samenleving Joop den Uyl schreef het ruim

Meer over Luuc Christensen