Door Redactie op 7 februari 2020

Zorgen van de raad over de komst van het 5G-netwerk

Er is nog zoveel onduidelijkheid over de gevolgen van de invoering van het 5G-netwerk, dat de gemeente op initiatief van Progressief Westerveld en de PvdA een brief stuurt naar de Voorzitter van de Tweede Kamer om de ongerustheid daarover en de bezwaren daartegen onder inwoners en gemeenteraad over te brengen.

Onduidelijk is welke risico’s voor de gezondheid en de privacy het gebruik van het 5G-netwerk met zich meebrengt. De Tweede Kamer heeft in november jl. aan de Gezondheidsraad gevraagd om daar een oordeel over te geven. Dat is er nog niet, maar onderwijl behandelt de Tweede Kamer een voorstel om de wet zodanig te wijzigen, dat de invoering van het 5G-netwerk mogelijk wordt. Progressief Westerveld en PvdA vinden echter dat er eerst een maatschappelijk debat plaats moet vinden, mede op basis van de bevindingen van de Gezondheidsraad en van wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen voor flora en fauna.

Daarnaast steekt het de initiatiefnemers dat in het wetsvoorstel staat, dat overheidsinstanties verplicht zullen worden “in te stemmen met redelijke verzoeken” van aanbieders. Dat druist in tegen de autonomie van de gemeente, vinden zij.

Op 4 februari dienen Progressief Westerveld en PvdA een motie in die er op gericht is dat de gemeente in een brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer de ongerustheid en de bezwaren overbrengt. Met steun van Gemeente Belangen verwerft de motie een meerderheid in de gemeenteraad. Wethouder Klaas Smidt is er geen voorstander van – hij vindt dit een zaak van de landelijke overheid. Hij zegt evenwel toe de motie naar de Voorzitter van de Tweede Kamer te sturen, maar wel samen met een persoonlijke noot van zijn kant.

Lees de motie van Progressief Westerveld en PvdA

De redactie van de website bestaat uit de leden van het afdelingsbestuur.

Meer over Redactie