Door Fractie PvdA Westerveld op 27 maart 2020

Gevolgen van de coronacrisis voor onze werkwijze als fractie

Als PvdA-fractie van Westerveld hebben wij behoefte u het volgende te berichten.

Ook onze gemeente zit ‘zo goed als’ op slot, vanwege de maatregelen, die het kabinet op advies van het RIVM getroffen heeft in de strijd tegen het coronavirus. Een compleet isolement is vooralsnog niet nodig en laten we ervoor zorgen dat dit straks ook niet nodig zal zijn. Door zelf goed rekening te houden met de hygiëne-maatregelen hebben wij daar samen invloed op tenslotte.

Ook politiek gezien betekent dit nogal wat.
De politieke avonden van de raad, waarin onder andere de besluiten genomen worden, zijn aangepast. Met de minimale tussen afstand van 1,5 meter tussen de aanwezigen kan de gemeenteraad vergaderen, doch zonder publiek.
Verder zijn diverse thema-avonden van de raad vervallen of aangepast.

Wij hebben besloten, dat wij als fractieleden en burger-(duo)leden alleen fysiek aanwezig zullen zijn als er duidelijk spoedeisende zaken op de agenda staan. Voor de besluitvorming hoeft ook niet iedereen aanwezig te zijn. De helft +1 van de raadsleden is voldoende. Dinsdag 24 maart j.l. vergaderde de gemeenteraad in deze nieuwe opzet en dat ging prima.

Wij hebben hier als fractie voor gekozen omdat enerzijds een aantal van ons in de risicogroep valt en wij anderzijds ook geen brenger van het virus willen zijn. Let wel, zodra er politieke zaken op de agenda staan die onze aanwezigheid vragen, zullen wij er zijn!

Momenteel heeft het kabinet een noodwet in voorbereiding om tijdelijk het vergaderen via beeldschermen vanuit thuis mogelijk te maken.
Het is niet eenvoudig, maar bestuurlijk moeten er wel besluiten genomen worden, ook in Westerveld.

Maar natuurlijk zijn wij actief, ieder op zijn/haar eigen wijze.
U kunt ons uiteraard bereiken voor allerlei zaken. Ook als het niet politiek gerelateerd is, staan wij (waar mogelijk) voor u klaar.

Rest ons u allen een goede gezondheid toe te wensen, pas op elkaar….

Jan Puper    [email protected]

Henri Jansen   [email protected]

Chrisstien Dollekamp  [email protected]