7. Onderwijs

7. Onderwijs

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je in staat gesteld om je dromen waar te maken. Onze scholen zijn plekken waar heel veel kinderen met veel plezier naar toe gaan en iedere dag iets nieuws leren. Daar maak je een belangrijke start in je leven.

Natuurlijk zijn de scholen verantwoordelijk voor de inhoud van het lespakket, maar dat betekent niet dat we als gemeente aan de zijlijn toe gaan kijken en ons alleen met de huisvesting bemoeien.

Ieder kind verdient een goede start en gelijke kansen. Helaas zijn de verschillen in het onderwijs (landelijk) toegenomen en hardnekkiger geworden. Het maakt uit waar je wieg heeft gestaan. Wij vinden het belangrijk dat iedereen dezelfde kansen krijgt, door maatregelen in de voorschoolse periode en tijdens de schooltijd.

In Westerveld hebben we 11 basisscholen en één school voor voortgezet onderwijs (Stad en Esch). Geen van de basisscholen maakt onderdeel uit van Kindcentra. Dit betekent dat we voor een goede doorlopende leerlijn van 0-12 jaar afhankelijk zijn van een goede samenwerking tussen peuterspeelzalen (PSZ), kinderdagverblijven (KDV), buitenschoolse opvang (BSO) en de scholen. Deze samenwerking is over het algemeen goed. Daar waar nodig zal de gemeente samenwerking verder faciliteren.

Verder willen we inzetten op een breder aanbod van sport en cultuur op scholen.

Lokale Educatieve Agenda

PvdA Westerveld wil, samen met de scholen, een Lokale Educatieve Agenda opstellen, waarin we de problemen in onze gemeente in kaart brengen en met passende oplossingen komen om ongelijkheid tegen te gaan

Laaggeletterdheid

De bestrijding van laaggeletterdheid moet volgens PvdA Westerveld in onze buiten- en naschoolse opvang een speerpunt zijn. De opvangorganisaties en de bibliotheken moeten hier samen aan werken

Leerachterstanden

Samen met de Peuterspeelzalen, KDV’s, BSO en de scholen maakt PvdA Westerveld een plan om leerachterstanden zo vroeg mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Tevens zetten we in op voor- en vroegschoolse educatie

Beschikbaarheid digitale mogelijkheden

PvdA Westerveld inventariseert (in samenwerking met scholen) welke kinderen geen, of onvoldoende, digitale mogelijkheden hebben (wifi, digitale apparaten, etc). We nemen maatregelen om achterstanden bij deze kinderen te voorkomen

Natuur- en milieueducatie

PvdA Westerveld bevordert dat de kinderen in Westerveld ook goed onderwijs krijgen in natuur- en milieueducatie

Sport en Cultuur

PvdA Westerveld wil een (nog) breder en structureler aanbod voor Sport en Cultuur realiseren in samenwerking met scholen, BSO, sport- en cultuurverenigingen en Scala

Schoolzwemmen

PvdA Westerveld vindt schoolzwemmen belangrijk en vindt dat dat niet mag verdwijnen

Geventileerde schoolgebouwen

PvdA Westerveld zorgt voor goed geventileerde schoolgebouwen. Een gezonde omgeving voor leerlingen en leerkrachten is in deze tijd belangrijker dan ooit gebleken

Stageplekken

PvdA Westerveld zet in op het creëren van stageplekken op MBO, HBO en WO niveau bij de gemeentelijke organisatie. Bij subsidieontvangers en lokale ondernemersverenigingen stimuleren we het creëren van stageplekken.

Watertappunten

De PvdA Westerveld gaat zich inzetten voor watertappunten bij alle scholen, speeltuinen en sportvoorzieningen. Voor een gezonde leefstijl, het verminderen van het gebruik van wegwerpflesjes en de bewustwording van het belang van goed drinkwater, is het belangrijk dat er op veel plekken tappunten van drinkwater komen.