9. Kunst en cultuur

9. Kunst en cultuur

Westerveld is ook in cultureel opzicht een bijzondere gemeente. We hebben niet alleen veel bijzonder cultureel erfgoed, maar er zijn ook veel hedendaagse culturele activiteiten.

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt, naast plezier, ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn en wie we kunnen zijn, waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan, over onze drijfveren en onze dromen. Cultuur draagt bij aan de leefbaarheid in de dorpen en aan onze individuele en gezamenlijke identiteit. Voor de PvdA geldt dat alle cultuuruitingen van waarde zijn en dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar moeten zijn.

Gemeentelijk kunst- en cultuurbeleid is een zaak van inwoners en gemeente samen. Inwoners hebben, zowel in verenigingsverband als individueel, veel creatieve en organisatorische ideeën.

Veel culturele activiteiten in onze gemeente zijn alleen mogelijk door de enorme inzet van vrijwilligers. Dat geldt voor de kleine musea, voor de historische verenigingen, voor de zang- en muziekverenigingen en ook voor het Shakespearetheater in Diever.

Ook in de dorpshuizen, de bibliotheken, in museum De Proefkolonie en bij de Maatschappij van Weldadigheid zijn vrijwilligers van groot belang.

De gemeente zorgt er in financiële zin voor dat:

• bibliotheken en dorpshuizen (duurzaam) kunnen functioneren
  • cultuureducatieve activiteiten georganiseerd en uitgevoerd kunnen worden (ook van belang voor de leerontwikkeling van kinderen). Samen met Stad en Esch worden talentontwikkelingsprogramma’s ontwikkeld
  • het professionele museum De Proefkolonie in stand wordt gehouden (samen met de provincie)
  • nieuwe en bestaande culturele activiteiten in onze gemeente, zowel via het Cultuurfonds Westerveld als rechtstreeks vanuit de gemeente mogelijk gemaakt worden

De culturele en sociale voorzieningen hebben het door de Corona-crisis moeilijk. Gelukkig heeft gemeente al gerichte steun verleend. Een nieuwe steunoperatie zal, gelet op de Coronasituatie vanaf december 2021, in het jaar 2022 nodig zijn om de sociaal-culturele infrastructuur in stand te houden.

Theater- en muziekvoorstellingen worden in onze gemeente niet alleen in dorpshuizen en kerken georganiseerd, maar ook meer en meer op interessante buitenlocaties. De regelgeving moet hier meer rekening mee houden. De PvdA is van mening dat er een nieuwe integrale Cultuurnota gemaakt moet worden. De huidige Cultuurvisie is echt te beperkt.

De zorg voor het vele cultuurhistorische erfgoed in onze gemeente is ook een zaak van inwoners en overheid. Westerveld is een monumentengemeente bij uitstek, het gaat daarbij vaak om particulier bezit. De geschiedenis van de Maatschappij van Weldadigheid laat (ondermeer) een mooie combinatie van gebouwen en gedachten zien. De Nederlandse verzorgingsstaat is hier begonnen! De veelheid aan monumenten in Westerveld biedt een uitgelezen kans om samen met de bouwbedrijven projecten op te zetten waar jonge mensen het restauratievak kunnen leren.

Onze gemeente heeft ook een rijke archeologische geschiedenis; dat is op veel manieren nog in ons landschap te zien. Ook dat willen we behouden. Archeologische monumenten moeten beter zichtbaar gemaakt worden in het landschap. Al deze bijzonderheden maken van Westerveld een gemeente om trots op te zijn.

Culturele activiteiten voor jongeren

PvdA Westerveld ontwikkelt samen met Scala en Stad en Esch (cultuurprofiel-school) culturele activiteiten voor jongeren in onze gemeente

Cultuurhistorie en ruimtelijke ordening

PvdA Westerveld laat cultuurhistorie en ruimtelijke ordening op elkaar aansluiten

Westerveldse Winterse Cultuurmaanden

Ook in de winter moet Westerveld bruisen van de activiteiten. Samen met de ondernemers spant de gemeente Westerveld zich in voor het van de grond krijgen van een breed cultuurfestival in de wintermaanden. PvdA Westerveld  denkt daarbij aan tentoonstellingen, uitvoeringen en voorstellingen in de dorpshuizen, horecagelegenheden, ateliers en kerken in onze gemeente.

Unesco Werelderfgoedgebied

PvdA Westerveld blijft zorgvuldig om gaan met ons Unesco Werelderfgoedgebied.

Behoud huidige voorzieningen

PvdA Westerveld wil de huidige dorpshuisfuncties, ontmoetingsplaatsen en bibliotheken zoveel mogelijk behouden en duurzaam laten functioneren

Laaggeletterdheid onder volwassenen

PvdA Westerveld blijft laaggeletterdheid onder volwassenen, samen met de bibliotheken, bestrijden