3. Armoede

3. Armoede

Armoede leidt tot een sociaal en maatschappelijk isolement. Kinderen die opgroeien in armoede staan meteen op achterstand. Wie in armoede leeft, is vaker ongezond. Kinderen die in armoede opgroeien, hebben vaker een ongezonde levensstijl, waar ze vaak hun hele leven last van houden. De cijfers zijn om stil van te worden: mensen met hoge inkomens leven in ons land gemiddeld 5 jaar langer dan die met lage inkomens. Het verschil in het aantal gezonde levensjaren is zelfs ruim 14 jaar. Voor de PvdA Westerveld is dit onverteerbaar, wij vinden dat iedereen mee moet kunnen doen.

Met veel onzekere inkomens, snel stijgende huren en gasprijzen, en duurdere boodschappen liggen betalingsproblemen en schulden op de loer. Er hoeft maar iets te gebeuren of mensen vallen over het randje en komen in de greep van een systeem dat het belang van de schuldeiser vooropstelt.

De gemeente deelt daarom geen straf uit voor pech, maar biedt kansen en perspectief. Daar worden we allemaal beter van, individueel en als samenleving. De PvdA Westerveld wil hulpverlening die er op gericht is om de mensen te helpen en niet om hen ‘aan te pakken’. Goede schuldhulpverlening en een ruimhartig minima- en armoedebeleid moeten ervoor zorgen, dat iedereen kansen heeft.

Economie en werkgelegenheid

Economische groei als leidend economisch model loopt tegen zijn grenzen op. Tegenwoordig horen we ook een tegengeluid: “ontgroeien”. Het gaat dan om het tegengaan van de nadelen van het kapitalisme: hoe maken we onze economie duurzaam? Hoe zorgen we voor het welzijn van onze inwoners zonder door te gaan op het pad van meer consumeren?

Armoedebeleid

PvdA Westerveld vindt dat in het armoedebeleid niet alleen naar het bruto inkomen moet worden gekeken, maar ook naar het besteedbaar inkomen, om verborgen armoede op te sporen en aan te pakken

Besteedbaar inkomen de maat

Meedoen van kinderen

PvdA Westerveld is van mening dat in onze gemeente geldgebrek van de ouders niet de reden mag zijn dat kinderen niet mee kunnen doen met sport, de schoolreis en culturele vorming

Menstruatiearmoede

Meisjes uit arme gezinnen hebben soms geen geld om maandverband of tampons te kopen en missen daardoor maandelijks een aantal dagen school. PvdA Westerveld wil ervoor zorgen dat op alle scholen in Westerveld maandverband en tampons komen te liggen, zodat docenten en ondersteunend personeel die meisjes maandverband en tampons kunnen geven.

Minimabeleid

PvdA Westerveld staat voor een ruimhartig minimabeleid, met een inkomensgrens van 120% van het bijstandsminimum, 130% voor gezinnen met kinderen tot 18 jaar. Een hardheidsclausule moet garanderen dat iedereen die ondersteuning nodig heeft om te participeren in de samenleving, gebruik kan maken van de gemeentelijke armoederegelingen. Op die manier kan maatwerk worden geboden en staan niet de regels, maar het leven van mensen en het doorbreken van armoede centraal.

Problematische schulden

PvdA Westerveld wil dat jongeren met problematische schulden de kans krijgen om in ruil voor werk en scholing kwijtschelding te krijgen

Voedselbank en kledingbank

PvdA Westerveld vindt dat zolang de voedselbank en de kledingbank nodig zijn, de gemeente die moet ondersteunen

Werk

Voor de PvdA Westerveld is het van belang dat een ieder in de gelegenheid is om te participeren in onze samenleving: een inkomen, een woning, sociale contacten. In een aantal sectoren is een tekort aan arbeidskrachten. Het is zinvol om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt goed aan te laten sluiten en waar mogelijk innovaties te stimuleren. Wij vinden dat jongeren, in samenwerking met de scholen, gestimuleerd moeten worden om te kiezen voor sectoren waar een tekort aan arbeidskrachten is: zorg, onderwijs en technische beroepen.
De maatschappelijke waardering en de materiële beloning van deze essentiële beroepen moeten verbeterd worden.