10. Openbaar bestuur

10. Openbaar bestuur

Een sterke gemeenteraad

De PvdA Westerveld gaat zich met hart en ziel inzetten om alle goeds in Westerveld te behouden en te versterken. Dat kan de PvdA Westerveld niet alleen. Dat moeten we samen met de andere partijen doen. Daarvoor hebben we een goed functionerende gemeenteraad nodig en een gezonde bestuurscultuur.
De PvdA wil een sterke gemeenteraad.

Gemeenschappelijke regelingen

Communicatie tussen gemeente en inwoners

De PvdA wil dat de informatie en communicatie vanuit de gemeente helder en vlekkeloos verloopt.

Veiligheid, integriteit en ondermijning

Een sterke, integere, overheid kan niet zonder sterke burgers. Iedereen in onze gemeente heeft recht op een veilige leefomgeving. Iedereen heeft ook recht op dezelfde kansen en eenzelfde behandeling door de overheid. Wanneer je je onveilig voelt, kan je je niet ontplooien en heb je geen eerlijke kans op een fijn leven.

Zonder vertrouwen in de overheid is handhaving niet mogelijk. Zonder dit vertrouwen heeft ondermijning van de rechtsstaat meer kans en zonder dit vertrouwen in de overheid kunnen inwoners kiezen voor het negeren, of zelfs het uitvoeren van illegale activiteiten.

De PvdA wil een sterke gemeente.

Westerveld is een arme gemeente met (gemiddeld genomen) rijke inwoners.

De komende jaren moet de gemeente Westerveld helaas weer stevig bezuinigen. Daardoor komt het voortbestaan van belangrijke voorzieningen wellicht onder druk te staan. We vinden het onaanvaardbaar dat in een gemeente met overwegend welvarende inwoners de gemeente te arm is om noodzakelijke voorzieningen in stand te houden. De gemeentelijke lasten zijn de enige manier voor de gemeente om extra inkomsten te verwerven. De OZB is een eerlijke belasting: de mensen met de duurste huizen worden het zwaarst belast.

PvdA Westerveld wil een sterke gemeenteraad, die:

• nadrukkelijk de kaders van het gemeentelijk beleid bepaalt
  • vroegtijdig ideeën inbrengt voor nieuw beleid en/of aanpassingen van het bestaande beleid
  • aangeeft op welke wijze burgers, organisaties, instellingen en ondernemers (voorafgaand aan de vaststelling van het beleid) hun inbreng kunnen leveren
  • beargumenteert waarom inbreng van derden wel of niet wordt meegenomen bij de vaststelling van het beleid (die argumentatie kan uiteraard per fractie verschillen)
  • zich hierbij doeltreffend laat ondersteunen door de raadsgriffie
  • de uitvoering van het beleid door het college nauwgezet controleert en daarbij ook gebruik maakt van meningen van burgers, de (gevraagde en ongevraagde) adviezen en rapporten van de Rekenkamer, de ombudsvrouw, de externe accountant en de raadsgriffie en van anderen
  • indien noodzakelijk verdergaand extern onderzoek laat doen naar de (gewenste en ongewenste) effecten van het gemeentelijk beleid
  • in grote of kleine bijeenkomsten over beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering rechtstreeks communiceert met inwoners en daar zonodig consequenties uit trekt
  • wel steeds duidelijk maakt dat het gemeentelijk beleid pas in openbare raadsvergaderingen wordt vastgesteld en dus niet in bijeenkomsten met belanghebbenden of geïnteresseerden

De PvdA-fractie zal (al dan niet samen met andere fracties) het voortouw nemen in de bovengeschetste acties en zal de raad voorstellen om dit alles in een raadsbesluit vast te leggen.

Gemeenschappelijke regelingen

De PvdA wil meer invloed uitoefenen op de vele gemeenschappelijke regelingen, die samen met andere gemeenten zijn afgesproken. Om onze grip te vergroten maken we jaarlijks afspraken over wat de gemeenschappelijke regelingen moeten bereiken. Zo sturen we niet alleen op geld, maar ook op de doelstellingen en maatschappelijke effecten van het werk van deze organisaties.

De gemeenteraad toetst jaarlijks of deze doelen gehaald worden. Zonodig doen we voorstellen om de begroting aan te passen.

Communicatie tussen gemeente en inwoners

PvdA Westerveld wil dat de informatie en communicatie vanuit de gemeente helder en vlekkeloos verloopt. Daarvoor is het belangrijk dat:

• de website van de gemeente en de gemeentelijke informatiepagina aantrekkelijker en toegankelijker wordt
  • de gemeentelijke organisatie snel reageert op binnengekomen vragen en klachten, of die nu per post, per e-mail of per telefoon binnenkomen

PvdA Westerveld wil een sterke gemeente, die:

De PvdA wil een sterke gemeente, die:

• direct of indirect zorg draagt voor bemiddeling in burenruzies
  • voldoende capaciteit heeft om de regels die er zijn uniform en kwalitatief te handhaven
  • beleid tegen ondermijning opstelt en uitvoert en zijn informatiepositie verbetert
  • zich juist vanwege de grote afstanden op het platteland sterk maakt voor de aanwezigheid van politie en justitie. Dit is ook van belang om ondermijning tijdig aan te kunnen pakken
  • die het stoppende ondernemers mogelijk maakt om schuren te kunnen slopen of voor iets anders te gebruiken zodat daar geen drugslabs of wietplantages gevestigd worden
  • het keurmerk veilig buitengebied gebruikt om de bewustwording van en meldbereidheid over drugslabs en andere criminele activiteiten te vergroten.

Gemeentelijke lasten

De gemeentelijke lasten zijn de enige manier voor de gemeente om extra inkomsten te verwerven. De OZB is een eerlijke belasting: de mensen met de duurste huizen worden het zwaarst belast. PvdA Westerveld is van mening dat die mogelijkheid gebruikt moet worden als het gewenste voorzieningenniveau in de knel dreigt te komen.

Tarieven en belastingen verhogen we alleen als het echt nodig is om de voor onze gemeente noodzakelijke voorzieningen mogelijk te maken. Reserves zijn er om eventuele tegenvallers op te vangen. De gemeente moet niet sparen om het sparen.