1. Welzijn en zorg

1. Welzijn en zorg

Onze gezondheid is van grote invloed op ons welbevinden. En omgekeerd beïnvloedt ons welzijn onze gezondheid. Helaas gaat het vaak meer over de zorg dan over welzijn, terwijl welzijn voor de zorg uit gaat. Wij willen ons inzetten voor alle aspecten die bijdragen aan het welzijn van de inwoners van Westerveld: ontmoeting, onderwijs, opvoeding, gezondheid, werk, wonen, bewegen, cultuur en veiligheid. De PvdA Westerveld wil verder het welbevinden van onze bewoners bevorderen door problemen zoveel mogelijk te voorkomen, door problemen vroegtijdig te signaleren, te benoemen en zoveel mogelijk op te lossen.

De PvdA Westerveld vindt dat een beperkt budget geen belemmering mag zijn om de zorg te leveren die iemand nodig heeft. Iedereen moet ruimte voelen om zorg te vragen als dat nodig is en iedereen moet op goede zorg kunnen rekenen. Als de middelen schaars zijn is het aan de gemeente om te kiezen voor de mensen die het meest kwetsbaar zijn.

Bij zorgaanbieders in onze gemeente moet goede zorg voorop staan. Gemeente en cliënten moeten kunnen vertrouwen op zorg- en welzijnsprofessionals. Goede zorg gaat vóór marktwerking en zeker vóór winstmaximalisatie.

Om een sterke gemeente op dit gebied te zijn, organiseren we zorg en welzijn op drie niveaus:

• de sociale basisinfrastructuur moet op orde zijn: goed onderwijs, goede sportvoorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn, en goede sociale en culturele voorzieningen
  • mensen, die iets meer begeleiding nodig hebben, krijgen ondersteuning. Sociale teams zijn er voor hulp en ondersteuning aan bepaalde doelgroepen en risicogroepen
  • voor individuele hulp hebben we voorzieningen die aansluiten bij een specifieke vraag of specifieke behoefte van een persoon of gezin.

Onze samenleving kan niet zonder mantelzorgers. Alle vormen van mantelzorg zijn onmisbaar. Mensen steken vaak al hun energie en liefde in hun zorg, maar tegelijkertijd kan intensieve mantelzorg ongelooflijk zwaar zijn. Daarom vinden wij dat ze moeten worden ondersteund en af en toe moeten worden ontlast (respijtzorg).

Preventie
49% van de volwassen inwoners van Westerveld heeft overgewicht of obesitas. 17% van de volwassenen en 24% van de jongvolwassenen rookt. In Nederland wordt ongeveer € 23 per inwoner uitgegeven aan preventie en meer dan € 5000 per inwoner aan zorg. De gemeenten geven ongeveer € 6 per inwoner uit aan preventie.

Meer wij en minder ik

De Westerveldse samenleving wordt gevormd door de inwoners. Wij hebben elkaar hard nodig en met elkaar maken we Westerveld tot een fijne plek om te leven. Daarvoor is het van belang dat we elkaar respecteren en waarderen. Het gezamenlijke belang moet voorop staan; dat maakt Westerveld leefbaar.

Jongeren in Westerveld

De gemeente moet intensiever in gesprek gaan met jongeren. Een Westerveldse Jongerenraad zou daarvoor een goed middel kunnen zijn. Ook andere mogelijkheden om de jeugd te betrekken bij maatschappelijke ontwikkelingen in onze gemeente zouden uitgeprobeerd moeten worden. In alle kernen moet aandacht zijn voor een eigen plek voor de jeugd.
Wij willen jongeren zo vroeg mogelijk de waarde van bewegen, sport en cultuur laten ervaren. Dat bevordert ook het welbevinden en de gezondheid van jongeren.

Openbare toiletten

Net als in de rest van Nederland zijn er ook in Westerveld te weinig openbare toiletten. Die zijn voor iedereen van belang, maar zeker voor mensen met maag-, darm- en leverklachten. In overleg met middenstand, horeca, zorg- en welzijnsinstellingen, toeristische informatiepunten, recreatieschap en natuurterreinbeheerders willen we een plan maken om meer openbare toiletvoorzieningen te realiseren.

AED’s

PvdA Westerveld zet zich in voor voldoende AED’s op toegankelijke plekken

Eenzaamheid

PvdA Westerveld wil dat de gemeente samen met partners het initiatief neemt voor een lokale alliantie tegen eenzaamheid

Rookvrije generatie

PvdA Westerveld vindt dat de gemeente de richtlijnen van de ‘Rookvrije generatie’ moet toepassen

Alcohol- en drugsgebruik

De gemeente mag niet wegkijken van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. Alcohol- en drugsgebruik moet worden aangepakt in samenwerking met ouders, scholen, welzijnswerkers en politie

Rechten van mensen met een handicap

PvdA Westerveld wil dat de gemeente Westerveld het VN-verdrag ‘inzake de rechten van mensen met een handicap’ onverkort toepast

Kwaliteit geboden zorg

PvdA Westerveld vindt de kwaliteit van de geboden zorg belangrijker dan de prijs. We eisen kwaliteit, goed werkgeverschap, het toepassen van cao’s, werken met vaste dienstverbanden, innovatiekracht, medezeggenschap van cliënten en mantelzorgers en persoonlijk contact. We eisen onafhankelijke tevredenheidstoetsing onder cliënten en hun naasten

Zorg in de buurt

PvdA Westerveld vindt dat zorg in de directe omgeving van inwoners moet worden aangeboden. Lokale, kleinschalige aanbieders hebben voorkeur. Nieuwe lokale initiatieven worden gestimuleerd

Sociaal team

PvdA Westerveld is van mening dat het sociale team actief moet blijven in onze gemeente. Het sociale team verwijst en bewaakt. Het sociale team werkt nauw samen met huisartsen, wijkverpleging, scholen en de welzijnsinstellingen. Problemen moeten zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt worden

Vrijwilligerswerk

PvdA Westerveld wil dat de gemeente campagne voert en initiatieven ondersteunt die er toe bijdragen dat meer mensen vrijwilligerswerk gaan doen. De gemeente reikt jaarlijks een prijs uit voor de ‘Vrijwilliger van het Jaar’ en maakt hier dan met de ‘Dag van de Vrijwilliger’ een grote happening van. Op de gemeentepagina wordt de rubriek ‘Vrijwilliger van het kwartaal’ geopend.