2. Sport en gezondheid

2. Sport en gezondheid

Sport is passie en nog heel veel meer. We hebben een levendig en divers sportverenigingsleven in de gemeente. Iets om trots op te zijn. Elke week weer staan vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in onze gemeente mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage voor het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving. Wie sport en/of lid is van de sportclub, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die niet sport of geen lid is van een sportvereniging. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening.

In onze gemeente zijn vier beweegcoaches. Zij doen uitstekend werk voor een gezondere leefstijl voor onze inwoners, van jong tot oud, met allerlei initiatieven. Door de samenwerking met werkgroepen in de grote kernen vormen ze de oren en ogen voor veel zaken op het gebied van zorg en welzijn. Wij vinden dat zij hun werk moeten kunnen blijven doen.

Jong geleerd is oud gedaan. Dat geldt zeker voor het sporten. Elke basisschool moet daarom een vakleerkracht bewegingsonderwijs hebben en elke leerling moet minimaal twee uur per week kunnen gymmen. We leggen hiermee niet alleen de basis voor goed beweegonderwijs, maar verminderen ook de druk op leraren in het onderwijs.

Het is zonde dat kinderen vroegtijdig stoppen met sporten. Daarom gaan we bij de overgang van de basisschool naar de middelbare school na, hoe we de uitval kunnen minimaliseren. Wanneer geld het probleem is, komen we kinderen, jongeren en ouderen tegemoet met speciale regelingen. Sport en bewegen moet voor iedereen betaalbaar zijn.

Voor sport en bewegen zijn er bovendien goede accommodaties nodig. We streven naar multifunctionele sportaccommodaties waarin meerdere sportverenigingen onderdak hebben. Maar waar wel ruimte blijft voor de eigen identiteit van de verenigingen. Als dat nodig is, helpen we sportaccommodaties om te verduurzamen, zodat ook onze sportverenigingen klaar zijn voor de toekomst. Verder faciliteren we (voetbal)verenigingen die, al dan niet noodgedwongen door teruglopende ledenaantallen, willen fuseren. Wij dwingen dit nadrukkelijk niet af. Als dergelijke fusies leiden tot het vrijkomen van voetbalvelden, wordt samen met de betreffende dorpen gekeken naar een toekomstige invulling daarvan.

Breder sportaanbod

PvdA Westerveld zet samen met scholen, BSO en sportverenigingen in op een (nog) breder en structureler aanbod. Dit door bijvoorbeeld laagdrempelige sportuurtjes mogelijk te maken waarin er aanbod is van meerdere sporten

Overgewicht

Overgewicht onder kinderen pakt PvdA Westerveld aan. We betrekken scholen, sportverenigingen, kinderopvangorganisaties, huisartsen en jeugdgezondheidszorg bij het stimuleren van een gezonde levensstijl

Schoolzwemmen

PvdA Westerveld vindt schoolzwemmen belangrijk en vindt dat dat niet mag verdwijnen

Speeltuinen

PvdA Westerveld vindt goed onderhouden speeltuinen in alle kernen een must. Speeltuinen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van motoriek van kleine kinderen en stimuleren tot beweging

Wandelmogelijkheden

PvdA Westerveld stimuleert initiatieven tot het maken van dorpsommetjes. Want wandelen is misschien wel de beste manier om gezond te blijven. Wij willen uitbreiding van wandelmogelijkheden in onze gemeente, ook langs onze monumenten en ander landschappelijk moois.

Westerveld-cup voor sporten

PvdA Westerveld wil onderzoeken of voor sporten die in meerdere dorpen worden beoefend (zoals voetbal) samen met de verenigingen een Westerveld-cup kan worden georganiseerd. Dit verstevigt de identiteit van de verenigingen en zorgt voor meer onderlinge binding binnen de gemeente