Kunnen we de verkiezingsborden in de gemeente niet beter afschaffen?
Een verkiezingsbord, begin dit jaar. Tijd, wind en regen hebben hun sporen achtergelaten. Soms worden de borden door ontevreden burgers beklad. De posters bieden de kiezers geen informatie over de oplossingen die partijen voorstaan ter verbetering van de knelpunten in de samenleving.
Wij vinden dit geen ‘visitekaartje’ voor de verkiezingen.
Wij zijn er voorstander van om de kiezers op een betere manier te laten weten welke ideeën wij hebben over het beleid dat gevoerd zou moeten worden en welke kandidaten wij hebben om die ideeën in de volksvertegenwoordiging naar voren te brengen.
In vroeger tijden zullen de borden vast wel een functie hebben gehad, passend in de tijd waarin de gewoonte is ontstaan om verkiezingsborden te plaatsten. Toen mensen zich verplaatsten met fietsen en/of met paard en wagen. Toen mensen misschien stopten om even de teksten te lezen.
Maar nu rijdt iedereen er voorbij met een tempo dat hoort bij deze tijd. Hoogstens nog een vluchtige blik werpend op al die verschillende kleuren van de posters.
Wij hebben nooit een automobilist of een fietser zien stoppen om al die posters eens goed in zich op te nemen. De verkiezingsborden staan vaak ook nog eens op plaatsen waar het opletten geblazen is op het overige verkeer.
Ons vermoeden is dat de posters op verkiezingsborden geen enkel effect hebben op de keuze die kiezers in het stemhokje maken. Onderzoek bevestigt dit vermoeden. Zie het artikel “Ze hebben ‘0,0 effect’, maar de verkiezingsborden staan er weer” op de website van de NOS.
Waarom blijven we het dan toch met z’n allen doen?
Misschien omdat er toch nog een beetje geloof wordt gehecht aan de mythe, dat het iets uitmaakt?
Of omdat we elkaar gevangen houden in die zin dat als er verkiezingsborden komen te staan, het voor een partij moeilijk zal zijn om te zeggen: “Wij doen niet mee”?
Doel van de verkiezingscampagne is in onze ogen om de kiezers te laten weten hoe een partij de problemen in de samenleving aan wil pakken en welke kandidaten die ideeën in de volksvertegenwoordiging naar voren willen brengen en verdedigen.
Wij denken dat dat beter kan door het geld en de moeite die het nu kost om posters te laten maken en verkiezingsborden neer te zetten en te beplakken, te gebruiken voor bijvoorbeeld artikelen in De Westervelder. Elke partij kan door grote of kleinere advertenties de lezers informeren over het beleid dat de partij voor ogen heeft. Of door zelf een eigen magazine uit te brengen.
Dat is veel effectiever dan het gebruik van de bepaald niet goedkope posters voor de verkiezingsborden.
Voor de gemeente heeft het ook voordelen: er hoeven geen medewerkers op pad te gaan om de borden te plaatsen en later weer op te halen en ze schoon te maken. Als tegenprestatie zou de gemeente gevraagd kunnen worden om extra advertentieruimte in De Westervelder te kopen. Die ruimte kan dan worden gebruikt voor het naast elkaar zetten van de kernpunten uit de verkiezingsprogramma’s van de partijen die meedoen aan de verkiezingen. De gemeente kan daarmee de kiezers beter van dienst zijn dan met het plaatsten van verkiezingsborden.
Wij hebben de besturen van de overige partijen, die vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad van Westerveld, de suggestie gedaan om met elkaar af te spreken om in de campagne voor de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 geen gebruik te maken van posters op verkiezingsborden en deze afspraak vervolgens te melden aan het gemeentebestuur.