Door Fractie PvdA Westerveld op 10 juli 2023

De gezondheid van omwonenden hoort bij bollenteelt voorop te staan

Het fractieberaad van de PvdA Westerveld heeft uitgebreid gediscussieerd over de rechterlijke uitspraken met betrekking tot de bollenteelt in Boterveen. De fractie is van mening dat de gezondheid van de omwonenden altijd voorop moet staan. Het is belangrijk dat zij kunnen genieten van een veilige en gezonde leefomgeving.

De PvdA Westerveld begrijpt dat agrariërs een fatsoenlijk rendement willen halen uit hun grond. Landbouw is immers een belangrijke sector in onze gemeente. Echter, dit mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de omwonenden. Over die gezondheidsrisico’s zijn nog veel onduidelijkheden. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar een balans tussen landbouw en gezond wonen.

De fractie is tevreden dat de rechter in de uitspraak ook heeft gekeken naar de gezondheid van mensen bij deze vorm van teelt. Dit bevestigt het belang van het beschermen van de omwonenden. De PvdA Westerveld zal zich blijven inzetten voor een gezonde leefomgeving voor iedereen.

Voor de toekomst is het belangrijk om te kijken naar alternatieve vormen van landbouw die minder belastend zijn voor de gezondheid. Hierbij kan gedacht worden aan duurzame landbouwmethoden en het verminderen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Daarnaast is het van belang om goede afspraken te maken tussen agrariërs en omwonenden, zodat beide partijen tevreden kunnen zijn.

We zullen de ontwikkelingen rondom de bollenteelt in Boterveen nauwlettend volgen en waar nodig actie ondernemen. Samen met alle betrokken partijen streven we naar een situatie waarin landbouw en gezond wonen hand in hand gaan.

Wat er gebeurde
Omwonenden van velden in Boterveen waar lelies worden geteeld, spanden een kort geding aan om de rechter te vragen het besproeien met gewasbeschermingsmiddelen van deze velden te verbieden. De kort geding rechter sprak een verbod uit.
De lelieteler is tegen die beslissing in beroep gegaan. In hoger beroep is de beslissing van de kort geding rechter vervangen door de beslissing dat de teler door mag gaan met het besproeien met 4 verschillende vloeistoffen, maar dat het hem verboden is om de velden te besproeien met de overige 29 verschillende vloeistoffen, die hij eerder ook gebruikte.

Lees ook
– Het artikel ‘Boterveen – kort geding is een gamechanger‘ van Kees Riem Vis op onze website

– Het artikel ‘Teler én omwonenden tevreden na uitspraak over lelieveld Boterveen’ op de website van RTV Drenthe

De foto op de startpagina is overgenomen van de website freepik.com