13 juli 2018

Gaswinning Eesveen wordt doorgezet

Het Canadese bedrijf Vermilion mag van de VVD minister Eric Wiebes bij Eesveen in Zuidwest-Drenthe tot en met 2027 gas winnen. Ook de plannen bij Vinkega (Weststellingwerf) gaan door. Om dit mogelijk te maken komt er bij Eesveen een tweede productieput bij. Het bedrijf heeft van de minister toestemming om 630 miljoen kuub gas uit de grond te halen. Dat totaal staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse gasverbruik van ongeveer 450.000 huishoudens.

Het bedrijf  diende begin 2017 het plan in om bij Eesveen gas te winnen. Voor omwonenden is twee keer een informatiebijeenkomst georganiseerd, nadat de PvdA Westerveld aan de bel had getrokken en aangeven dat er op de eerste bijeenkomst door de enorme drukt geen mogelijkheid was om een bezwaarschrift in te dienen. We hebben toen aangeboden om mensen te ondersteunen bij het indienen van het bezwaar.

Onze bezwaren tegen dit plan

Het bevreemdt ons dat er nog steeds geen nulmeting is gedaan. Men zou nu de huizen in de omgeving moeten taxeren. Bij eventuele schade heeft men dan in ieder geval de referentie vastgesteld. Ook wordt dan sneller duidelijker wanneer er sprake is van beginnende schade, zodat men de gaskraan weer dicht kan doen.

Daarnaast maken we ons zorgen over de afhandeling van de schades in de toekomst, wanneer Vermillion zijn activiteiten aan het afronden is en weer verdwijnt uit Nederland. Hoe krijg je dan nog je schade vergoed?

Naast onze zorgen voor de omwonenden zijn wij ook bezorgt voor de zorgen voor effecten op de natuur. De minister verwijst hiervoor naar de reeds verleend Omgevingsvergunning (DGETM/EM/14213221) uit 2014, maar in deze vergunning is niet rekening gehouden met de huidige uitbreiding. In deze vergunning ook alleen maar de oprichting beoordeeld, er is:

• niet  getoetst aan het  Programma Aanpak Stikstof (PAS in werking sinds 1 juli 2015);
  • effecten op leefgebieden PAS zijn niet beoordeeld;
  • er is geen rekening gehouden met de verlaagde grenswaarde (op moment van uitvoering van de plannen);
  • er is niet getoetst op effecten op beschermde soorten (conform Wet natuurbescherming).

Het ministerie had de zienswijze van de provincie Overijssel serieuzer moeten nemen.

Beroep bij de Raad van State

Tegen het huidige besluit staat nog beroep open bij de Raad van State. Hier kunnen alleen mensen gebruik van maken die ook eerder een bezwaarschrift hebben ingediend. DE gang naar de Raad van State is voor burgers vaak een te grote stap, maar vaak kan deze stap verkleint worden door de inschakeling van en Rechtsbijstandverzekering.  Hiervoor moet men wel altijd even goed de dekkingsvoorwaarden van de verzekering bekijken. Het is geen verplichting om bij de Raad van State met juridische ondersteuning te komen, maar het is wel aan te bevelen. Het ministerie zal voor deze zaak naar alle waarschijnlijkheid de landsadvocaat (Pels Rijcken) inschakelen. De verwachting is dat ook milieudefensie beroep zal indienen tegen dit besluit. Mogelijk kunt u, wanneer u ook beroep heeft ingediend, hierbij aansluiten. Milieudefensie is goed thuis in het dossier gaswinning en voert ook een procedure tegen de gaswinning bij Wapse.

Wat kunnen wij doen ?

Heeft u bezwaar gemaakt en wilt u ook een beroepschrift opstellen, dan bieden wij aan om u te helpen met uw beroepschrift. Wij kunnen uw concept beroepsschrift beoordelen en u aangeven op welke punten het versterkt kan worden. Houd u er wel rekening mee dat u bij de Raad van State wel griffiegeld moet betalen. Als uw beroep wordt afgewezen dan krijgt u dit niet terug.