Onderling vertrouwen coalitie partners is weg.

27 augustus 2019

Tijdens de extra raadsvergadering van 27 augustus 2019 bleek dat Progressief Westerveld (PW) onvoldoende vertrouwen heeft in de huidige coalitie partners DSSW/SW en Gemeente Belangen.

Al direct na de Voorjaarsnota begon het gerommel al.

De fractie gaf eerder aan, onvoldoende vertrouwen te hebben in wethouder De Jong, de wethouder besloot vervolgens om zijn ontslag in te dienen.

In de zoektocht naar een nieuwe wethouder ging het wederom mis. Een potentiele wethouder kandidaat namens PW trok zich terug nadat er in een regionaal persbericht bericht is over onvoldoende vertrouwen in zijn functie als kandidaat wethouder. Reden voor PW om een extra raadsvergadering te houden waarin zij uitleg vroeg aan alle fracties en of zij zich konden vinden in de persoon die zich (tijdelijk) heeft voorgedragen.

De fractie van de PvdA heeft duidelijk aangegeven verbaasd te zijn dat een artikel reden voor een vergadering moet zijn. Men had simpelweg een telefoontje er aan kunnen wagen om die vraag beantwoord te krijgen.

De PvdA fractie heeft de extra vergadering als overbodig gezien waarin duidelijk naar voren kwam dat PW de stekker uit het college heeft getrokken.

In een verhitte discussie tussen Hans De La Mar en Jan Puper bleef PW herhalen dat er iemand van de fracties gelekt zou hebben, reden voor de PvdA om uit het overleg te stappen tijdens de raad.

De toegezonden animatie foto spreekt voor zich (bron Marc).

Jammer, juist aan de vooravond van bezuinigingen is Westerveld niet begaan bij een breuk. Jammer dat de huidige coalitie door PW gebroken is en PW niet haar verantwoording neemt.

De PvdA fractie zal wachten tot er een officieel bericht aan de raad gezonden zal worden waarin de breuk duidelijk is en vervolgens positief meewerken aan een nieuw te vormen college.