Aan het woord, Jan Puper, lijsttrekker PvdA Westerveld

13 maart 2018

Beste Westervelders.
De laatste weken hebben onze kandidaten zich aan u voorgesteld. Stuk voor stuk sterke kandidaten met ieder zijn of haar uitstekende kwaliteiten,

Als lijsttrekker ben ik dan ook oprecht trots op ons team.                                                          Juist deze individuele verschillen maken team PvdA Westerveld zo sterk.

Stem bewust, stem lijst 3, stem PvdA voor een sterk en sociaal Westerveld,

Jan Puper

Als laatste schrijver bij de voorstel rondes zal ik een overzicht schrijven waarmee wij aan willen geven waarom juist de PvdA uw belangen zo sterk vertegenwoordigd:
Onze persoonlijke en eigen schone, veilige en toegankelijke leefomgeving
Daar hoort zeker Openbaar groen en het strooibeleid bij.
Wij weten en ervaren zelf in de gladde winterperioden dat niet overal gestrooid wordt. Dit kan ook niet doordat er een volgorde van belangrijkheid gehanteerd wordt. Zo zijn doctoren, scholen, bedrijven en ouderencentra als eerste aan de beurt. Daarnaast zijn straten, waar weinig auto’s rijden, niet snel aan de beurt doordat het zout door onvoldoende verkeersbewegingen weinig effect heeft.
Hier is een rol voor gemeente en inwoners zelf. Daar waar strooien met een vrachtauto geen voorrang heeft, behoort de gemeente een container met zout in de wijk te plaatsen zodat inwoners elkaar hiermee kunnen helpen.
Ook kan een rol voor Reestmond hierin meegenomen worden.
Het openbare groen groeit welig sinds er niet meer behandeld mag worden met groeiremmers en bestrijdingsmiddelen. Samen werken aan een gezondere en betere leefomgeving geeft dus ook enige hinder, het ziet er soms ook niet uitdagend uit geven wij toe.
Dorpsbelangen en dus de inwoners zelf moeten hier een meer sturende rol in krijgen. In overleg met hen kan er per kern een behandelplan gemaakt worden waar de inwoners zich beter bij thuis voelen. Maar ook de veiligheid is van belang. Budgetten vanuit de gemeente lijken niet voldoende om een adequaat niveau te garanderen. Bewoners kunnen en willen wellicht zelf meer doen, maar daar zal vanuit de gemeente een prestatie tegenover moeten staan.

Onze speerpunten voor 2018-2022 en verder:
# Wij willen met wijkbewoners zoeken naar passende maatregelen om de verkeersveiligheid in de buurt en in en rondom de scholen te vergroten.
# We verzetten ons tegen (verlaagde) aanvliegroutes voor vliegveld Lelystad.
# Ook de sociale veiligheid moet vergroot worden en de kans op woninginbraak verkleind.
# Geen nieuwe gaswinning locaties in Westerveld.
# We willen oplossingen vinden voor het parkeren van voertuigen in krap bemeten straten.
# Inwoners kunnen de gemeente wijzen op onvolkomenheden in de openbare ruimte. De gemeente laat binnen 2 weken weten wat er met de klacht gebeurt.
# De 30 kilometerzones in woonbuurten en bij scholen worden bij voorkeur zo ingericht, dat harder rijden onmogelijk is. In elk geval moet de weginrichting zodanig zijn, dat de politie kan handhaven.
# We vinden goede wegen en fietspaden belangrijk, maar het onderhoudsniveau stellen we afhankelijk van beschikbare financiën. We willen steeds een afweging maken tussen stenen en leefbaarheid.
# Waar nodig (smalle buitenwegen/tussen bomen) willen we de wegkantmarkering verbeteren, zodat die in het donker en bij slecht weer beter zichtbaar is.
# We stimuleren de mogelijkheid om buurten en wijken te ondersteunen als zij onderhoudstaken van de gemeente over willen nemen. Het hiervoor beschikbare geld en de verantwoordelijkheid wordt ook overgedragen.

Sport is belangrijk voor iedereen: voor bevordering van de gezondheid, als middel voor participatie, voor de gezelligheid, om met spelregels om te leren gaan, te leren samenwerken en ga zo maar door.
Sport wordt veel in verenigingsverband georganiseerd. Vrijwilligers zijn de dragers van deze verenigingen. Er zijn in onze gemeente heel veel sportverenigingen met een groot bereik onder onze inwoners. Zeker in dorpen zijn deze verenigingen van groot belang voor de leefbaarheid en vormen zij de brug in het verbinden van verschillende sociale netwerken door de samenleving heen. Teamsport draagt bij aan de ontwikkeling van het omgaan met winnen en verliezen. Topsport is een belangrijke voedingsbodem voor breedtesport. Topsporters kunnen belangrijke rolmodellen zijn voor jongeren. Sport moet toegankelijk zijn voor alle kinderen.
Onze speerpunten voor 2018-2022 en verder:
# Wij zetten in op het behoud van voldoende en kwalitatief goede en betaalbare faciliteiten voor het beoefenen van sport (in teamverband en in verenigingsverband).
# Wij willen geen bezuinigingen op binnen- en buitensport.
# Sport moet betaalbaar blijven.
# Samenwerking tussen sportclubs, ondernemers en maatschappelijke organisaties wordt bevorderd. Bijvoorbeeld rond het ontwikkelen van toeristisch-recreatieve arrangementen.
# Kinderen zoveel mogelijk in contact brengen met cultuur. Stimuleren van het muzikaal onderricht in het basisonderwijs.
# Monumentaal erfgoed behouden en goed vermarkten (ook in relatie tot de verkrijging van de status van Unesco Werelderfgoed voor de Koloniën van Weldadigheid).
# Laaggeletterdheid bestrijden. Iedereen moet tenslotte mee kunnen doen.
# Cultuurhistorie en ruimtelijke ordening op elkaar aan laten sluiten. Kijken naar onmogelijkheden moeten wij wijzigen in een gedachte van zoeken naar de mogelijkheden.

Ons gehele verkiezingsprogramma kunt u via onderstaande link lezen.

De Menselijke Maat, Verkiezingsprogramma PvdA Westerveld 2018-2022

Jan Puper, 53 jaar, getrouwd en vader van 3 kinderen