Door Fractie PvdA Westerveld op 3 augustus 2020

PvdA Westerveld wil verruiming openingstijden afvalbrengstation in Havelte

De enorm oplopende wachttijden voor inwoners van de gemeenten Westerveld en Meppel zijn een doorn in het oog van de fractie van de PvdA Westerveld. Voor alles wat niet mag worden afgevoerd in de containers aan huis, kunnen de inwoners terecht bij het moderne afvalbrengstation in Havelte.

“Wachttijden die kunnen oplopen tot 1 tot 1,5 uur, zijn helaas eerder regel dan uitzondering geworden”, aldus Jan Puper, fractievoorzitter.

“Als het college, door wethouder Doeven, enerzijds aangeeft dat de inwoners van Westerveld beter moeten scheiden, moeten wij zeker zorgen dat er geen belemmeringen zijn om vuil naar het afvalbrengstation te brengen in Havelte.”

Ook wil de fractie dat de openstelling publieksvriendelijker wordt, dus langer open, waaronder tijdens een aantal avonden. Voor inwoners die uitsluitend in hun vrije uren terecht kunnen, blijft nu alleen de zaterdag over, de drukste dag van de week.

“Met de klantvriendelijkheid van de aanwezige medewerkers zit het goed. Ondanks de grote drukte zijn de medewerkers opvallend rustig en vriendelijk, maar ook zij geven aan dat er een oplossing moet komen”, aldus Puper.

Schriftelijke vragen

De fractie van PvdA Westerveld heeft het College van Burgemeester en Wethouders van Westerveld de volgende schriftelijke vragen gesteld:

Ons moderne afvalbrengstation in Havelte wordt gebruikt door zowel Westerveld als door de inwoners van de gemeente Meppel.

• Is het college bekend met de lange wachttijden die inwoners ondervinden als zij vuil wegbrengen? Wachttijden van 1,5 uur zijn meermaals voorgekomen.
  • Is het college het met ons eens dat wij ons moeten inzetten om deze wachttijden in te korten en dat sneller inleveren bij het afvalbrengstation een betere scheiding met zich mee brengt?
  • Bij het inleveren bij een vrij/ kosteloos veld moet men de wachtrij langs rijden, wat niet altijd zonder problemen is. Kan hierop de infrastructuur aangepast worden?
  • Is het college bereid om de openstelling uit te breiden, met een langere opening op bijvoorbeeld dinsdag en donderdag, zodat werkenden eenvoudiger heen kunnen gaan?

In de komende discussie rondom de inzameling van afvalstoffen zal ook het afvalbrengstation aan de orde komen, maar hierop wil de PvdA niet wachten.

Fractie PvdA Westerveld

De PvdA-fractie bestaat vanaf 26 september 2023 uit: Ramona Rösener Manz, raadslid, fractievoorzitter Chrisstien Dollekamp, raadslid Tot de PvdA-fractie worden ook gerekend de burger(raads)leden Casper Dollekamp en Ton Spijkerman. Zie voor de contactgegevens van de fractie: https://westerveld.pvda.nl/contact/ Bijgesteld op 27 september 2023

Meer over Fractie PvdA Westerveld