10 februari 2018

Waarom PvdA? Aan het woord, Theo Claas, Diever

Deze bijdrage is van Theo Claas uit Diever, burgerraadslid namens PvdA Westerveld.

De aanwezigheid van de Maatschappij van Weldadigheid, met haar in de wereld unieke geschiedenis, is op zichzelf al belangrijk voor de gemeente. De aanwijzing van de Koloniën van Weldadigheid tot Unesco werelderfgoed in 2021 is een enorme opsteker voor een gezonde ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in onze gemeente!

De kernwaarden van Drenthe: rust, ruimte, natuurschoon, cultuur, archeologie en cultuurhistorie komen in Westerveld uitstekend tot hun recht. Daar mogen veel bezoekers van komen genieten. Toerisme en recreatie zijn voor onze gemeente ook belangrijk voor de werkgelegenheid!

Duurzame recreatie betekent voor ons onder meer een goed ontwikkeld netwerk van (verschillende) toeristische routes voor fietsers, ruiters, wandelaars en ATB’ers. Aansluiting bij het wandelnetwerk Drenthe (net als in de gemeente De Wolden) en bij het wandelnetwerk Overijssel (zoals in de gemeente Steenwijkerland) is een goede zaak!

De PvdA staat voor een lokale samenleving die verbonden is en waar iedereen erbij hoort en ertoe doet. Een samenleving, waarin je erop kunt vertrouwen dat iedereen gelijk behandeld wordt en gelijke rechten en kansen heeft. Een rechtvaardige samenleving er één van eerlijk delen, vast werk, goed wonen, een gezond leven, toegang tot scholing, emancipatie en recht op zeggenschap. Rechten van burgers worden beschermd, burgers moeten hun plichten nakomen, wangedrag wordt bestraft.
Een rechtvaardige samenleving is er één, waar kinderen onbevreesd opgroeien en waar ze worden aangemoedigd om na te denken, creatief te zijn, verder te reiken dan het gangbare en vooruit te komen. Alle kinderen verdienen dezelfde kansen, zorg moet voor iedereen toegankelijk zijn en sport en cultuur dienen voor iedereen bereikbaar en betaalbaar te zijn.

De PvdA is trots op de kwaliteiten van de gemeente Westerveld. De kwaliteit van de (gebouwde) omgeving, de natuur, de landbouwgebieden, onze (brink)dorpen met hun bedrijvigheid. Wij zijn trots op het feit dat we twee nationale parken in onze gemeenten hebben: Dwingelderveld en het Drents-Friese Wold; dat geldt ook voor het bijzondere natuurgebied Holtingerveld.
De cultuurhistorisch zo interessante gebieden van de Maatschappij van Weldadigheid in Frederiksoord, Wilhelminaoord, Doldersum en Boschoord zijn voor onze gemeente van groot belang.

Met vriendelijke groet,

Theo Claas.